Work- life balance

Czy praca na pełnych obrotach, po 10- 12 godzin na dobę to wciąż norma, którą akceptujemy bez mrugnięcia okiem? Pokolenie, które pamięta jeszcze poprzedni ustrój, nie wyobraża sobie, by mogło być inaczej. Dla nich “uczciwa” praca to praca na pełnych obrotach przez całe życie, w weekendy i po godzinach. Czy dalej tak jest? A może jednak coś się zmieniło? Współcześni młodzi ludzie doceniają wartość rodziny i wolnego czasu. Chcą mieć możliwość rozwijania swoich pasji, cieszenia się życiem. Tę potrzebę uwzględniają coraz częściej pracodawcy, którzy dostrzegają zależność między wydajnością pracownika a jego samopoczuciem. Czy to jest możliwe, by pracodawcy zależało na dobrostanie swojego pracownika? Spróbujemy przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Modern netbook with notebook placed on small round table near paper cup with hot drink in sunny green park
Spis treści

Z tego artykułu dowiesz się:

  • work life balance – co to?
  • jakie są założenia work life balance?
  • jakie są korzyści z wprowadzenia work life balance w firmie?
  • jak zacząć praktykować w firmie work life balance?
  • work life balance – przykłady
  • czego wymaga od pracownika idea work life balance?
  • work life balance – kiedy nie działa?

Work life balance – co to jest? Work life balance – definicja.

Dziś nie wyobrażamy sobie pracy w warunkach, które były powszechne jeszcze w XIX wieku w trakcie trwania rewolucji przemysłowej. Od tego czasu wiele się zmieniło dzięki zaangażowaniu organizacji związkowych i aktywistów walczących o prawa pracownicze. Jednak jeszcze przełom XX i XXi wieku to okres niezbyt łatwy dla pracownika. Obecnie, na skutek wielu przemian: społecznych (wzrost świadomości społecznej, wiedza z zakresu psychologii) i technologicznych (rozwój komunikacji mobilnej) dostrzegamy, że można zarówno dobrze i sumiennie wykonywać swoje obowiązki jak i cieszyć się życiem.

Bardzo często idea work – life balance jest błędnie rozumiana jako 8 godzinny dzień pracy bez nadgodzin z późniejszym wyłączeniem się ze zobowiązań zawodowych. Choć wielu pracowników może pozwolić sobie na pracę w takim schemacie, to idea work – life balance polega na zupełnie innym podejściu. 

Idea work life balance po polsku oznacza równowagę między pracą a życiem prywatnym.  Polega na pogodzeniu obowiązków zawodowych z życiem prywatnym. Skąd takie podejście? Jego istotą jest przekonanie, że życie zawodowe i osobiste jest równie ważne. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy zaczynają doceniać ideę work life balance. Od kiedy jest znana? Zyskała na popularności w ostatnich kilkudziesięciu latach, w miarę jak zmieniały się trendy w miejscu pracy i życiu społecznym. Z pewnością wpływ na możliwość jej wprowadzenia miały: względna stabilizacja społeczna i polityczna oraz nieustanny rozwój społeczno – technologiczny.

Work – life balance przykłady

Zastanawiasz się, jak w praktyce mogłaby funkcjonować u Ciebie w firmie idea life work balance? Pokażemy Ci, że wprowadzenie work – life balance nie jest takie trudne i może przynieść szereg pozytywnych skutków. Skorzystaj z naszych propozycji:

  • Umożliwiaj pracownikowi podjęcie decyzji o organizowaniu dnia pracy. Na przykład może zacząć pracę o 8/9 rano, popracować kilka godzin, zrobić sobie przerwę (nie podając powodu) i wrócić do pracy o 16.W tym modelu nie chodzi o ilość godzin spędzonych w pracy, tylko o efekt tej pracy. Oczywiście, zgadzając się na taki model pracy, obydwie strony powinny ustalić, co ma być efektem pracy i przewidzieć konieczny czas na jej wykonanie.
  • Praca zdalna. To rozwiązanie umożliwia zarówno elastyczne zarządzanie czasem jak i wykonywanie pracy z różnych miejsc na całym świecie.
  • Zapewnij urlop. Dni wolne, w tym również urlop płatny, umożliwia pracownikom odpoczynek, relaks i spędzenie czasu z rodziną i przyjaciółmi.
  • Oferuj programy wellness. Zajęcia takie jak: joga, pilates, masaż relaksacyjny czy porady dietetyczne pozwolą pracownikom zadbać o swoje zdrowie fizyczne i  psychiczne, co przekłada się na lepszą efektywność w pracy.
  • Organizuj imprezy rodzinne i z przyjaciółmi. Nic nie zapewni tak dobrej atmosfery w zespole firmowym jak integracja i budowanie relacji poza godzinami pracy.

Korzyści wynikające z wprowadzenia work-life balance

Wszystko to, co napisaliśmy o life work balance brzmi dość przyjemnie. Prawda? A teraz pytanie: co z tych działań wyniesie pracodawca? Czy to tylko jednostronna korzyść? Absolutnie nie! Poniżej prezentujemy korzyści, jakie mogą pojawić się w wyniku wprowadzenia do polityki swojej formy idei work- life balance:

  • dobra atmosfera w miejscu pracy,
  • większa produktywność i zaangażowanie pracowników,
  • satysfakcja pracowników,
  • wypoczęci pracownicy,
  • spadek ilości nieuzasadnionych L4 i urlopów bezpłatnych,
  • brak konieczności zastępowania nieobecnego pracownika i przesunięć na stanowiskach,
  • poprawa wizerunku pracodawcy,
  • łatwiejsza i skuteczniejsza rekrutacja, w momencie przedstawienia dodatkowego benefitu na etapie publikacji oferty pracy.

Work life balance – czego wymaga od pracownika?

Idea równowagi między pracą a życiem prywatnym brzmi interesująco i atrakcyjnie, jednakże jeśli chcesz tak pracować, musisz pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Przede wszystkim zadaj sobie pytanie o to, czy wiesz jakie są Twoje potrzeby – zarówno w sferze zawodowej jak i prywatnej. Najważniejsze jest, abyś potrafił ustalić jasne granice między pracą a życiem osobistym. Dobra organizacja to podstawa. Musisz także pamiętać, że praca na własnych zasadach może być niekiedy stresująca, a więc warto abyś znalazł zdrowe mechanizmy radzenia sobie z presją.

Czy work – life balance może się nie sprawdzić?

Z tego, co dotychczas napisaliśmy wynika, że work life balance to fantastyczne rozwiązanie, szczególnie dla pracowników. Jednakże są sytuacje, okoliczności, środowiska pracy oraz zawody, w których ta koncepcja nie będzie korzystnym rozwiązaniem. W poniższych sytuacjach będzie trudno osiągnąć równowagę między pracą a życiem prywatnym:

  • promowanie pracowników za dostępność poza godzinami pracy, za pracę na akord- taki system pracy nie daje pracownikowi przestrzeni na odpoczynek, uzależnia otrzymanie dobrego wynagrodzenia od intensywnej pracy,
  • brak elastyczności w niektórych branżach lub miejscach pracy – są takie zawody, w których dyspozycyjność pracownika w miejscu pracy w określonych godzinach jest niezbędna, na przykład medycyna, branża technologiczna, transport i logistyka,
  • okresy zintensyfikowanej pracy – o zachowaniu równowagi między pracą a życiem osobistym trzeba niekiedy zapomnieć na czas dopinania czy realizacji projektów, 
  • problemy osobiste- czynniki takie jak problemy osobiste, stres.
Hanna Korzeniowska
Mój profil na Instagramie Mój profil na Linkedin