LinkedIn Premium – czy jest dla firmy najlepszy?
LinkedIn to największa na świecie platforma społecznościowa stworzona z myślą o profesjonalistach, oferująca szerokie możliwości nawiązywania kontaktów biznesowych, […]
Realia współczesnego rynku pracy domagają się konkretów. Zarówno potencjalny pracownik jak i pracodawca mają swoje oczekiwania. Dziś wyjaśnimy, dlaczego opis stanowiska pracy jest niezbędnym narzędziem gwarantującym satysfakcję podczas poszukiwania pracy i pracownika.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zacznijmy od wyjaśnienia tego, co to jest stanowisko pracy. Stanowisko pracy to określona pozycja w strukturze firmy, na którą składa się ogół zadań, obowiązków, których wykonanie jest powierzone pracownikowi.
Opis stanowiska pracy to rodzaj dokumentu, zawierający informacje na temat zadań, obowiązków, umiejętności i wymagań na dane stanowisko w firmie. Jest to narzędzie pomocne zarówno pracodawcom jak i potencjalnym kandydatom. Opis stanowiska pracy precyzyjnie określa, czego można się spodziewać na danym stanowisku: obowiązki, kwalifikacje wymagane do pełnienia danej roli, miejsce w strukturze organizacyjnej oraz inne istotne informacje dotyczące danego stanowiska.
Wbrew pozorom opis stanowiska pracy i ogłoszenie o pracę to dwa różne dokumenty, choć tym, co je łączy, jest kontekst rekrutacji.
Opis stanowiska pracy to bardziej wewnętrzny dokument, który definiuje rolę w organizacji. Z reguły jest bardzo szczegółowy, techniczny i raczej skoncentrowany na aspektach zawodowych, natomiast ogłoszenie o pracę to zewnętrzne narzędzie, które ma na celu poinformowanie, jakie są stanowiska pracy w danej firmie. Dodatkowo ogłoszenie ma przyciągnąć uwagę potencjalnych kandydatów i zachęcić do złożenia aplikacji. Opis stanowiska pracy stanowi podstawę dla ogłoszenia, dostarczając kluczowych informacji potrzebnych do stworzenia atrakcyjnej oferty pracy.
Jest kilka powodów, dla których stanowisko pracy powinno być dokładnie sprecyzowane. Z perspektywy pracodawcy jest to doskonałe narzędzie dla stanowiska hr. Poniżej przedstawiamy zalety, jakie posiada charakterystyka stanowiska pracy:
Jeśli zastanawiasz się, jak napisać opis miejsca pracy, poniżej prezentujemy, co powinna zawierać karta opisu stanowiska pracy:
Nasz przykładowy opis stanowiska pracy zawiera informacje, które powinny znaleźć się na takim dokumencie, jednakże w większości przypadków opis stanowiska powinien być dostosowany do konkretnego stanowiska i specyfiki danego przedsiębiorstwa.
Protip: warto, aby nazwa stanowiska pracy była jednocześnie zwięzła, adekwatna do zakresu obowiązków oraz atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów. Dobra nazwa na dane stanowisko w firmie może zwiększyć efektywność ogłoszenia rekrutacyjnego i przyczynić się do skutecznego znalezienia odpowiednich pracowników.
Zastanawiasz się, czym zwrócić uwagę swojego potencjalnego kandydata na wybrane stanowisko pracy w swojej firmie? Zadbaj o to, aby:
Dobrze sformułowany opis stanowiska pracy świadczy o jakości i kulturze firmy. Niewątpliwie dzięki temu dokumentowi rekrutacja staje się efektywna. Pracownicy rozumieją swoją rolę i zadania w firmie a także są zmotywowani ewentualną perspektywą rozwoju. Dla pracodawcy zaś to narzędzie pomocne w ocenie wydajności i dostosowaniu się do zmian w organizacji i planowaniu rozwoju.