System ATS – wszystko co musisz wiedzieć
Czy marzy Ci się, aby CV, kontakty i pliki były dostępne za jednym kliknięciem? To możliwe! Dzisiejsze procesy […]
Dziś już chyba nikt nie zastanawia się, słysząc HR – co to znaczy? Skrót HR jest charakterystyczny dla języka biznesowego i korporacyjnego. Łatwo zapamiętać to krótkie słowo pochodzące z języka angielskiego. Jest bardzo popularne i powszechnie stosowane dla określenia zarządzania zasobami ludzkimi w firmach na całym świecie. Popularność tego skrótu zawdzięczamy jego prostocie i klarowności. Czym zajmuje się dział HR? Postaramy się przybliżyć, co to jest HR i i czym zajmuje się HR.
Z tego artykułu dowiesz się:
Skrót HR oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi (human resources management). Zadania, które dziś wykonuje dział HR wykonywane były kiedyś przez inne działy w firmie – dział kadr lub dział personalny. Dział zasobów ludzkich stanowi pewnego rodzaju łącznik między zarządem firmy a jej pracownikami. Dział HR nie ma jednak wpływu na strategię biznesową firmy. Czym zatem zajmuje się HR? W obszarze zadań powierzonych działowi HR znajduje się szeroko pojęta opieka nad funkcjonowaniem pracowników w firmie.
Skoro wiesz już, co to jest HR, przyszła pora na przedstawienie, czym zajmuje się HR.
Bardzo często to, co robi HR, kojarzy się z rekrutacją nowych pracowników i obsługą dokumentów. Jednakże to nie jedyne zadania, za które odpowiedzialny jest dział HR. Czym zajmuje się oprócz tego? Dział HR to tak naprawdę serce firmy, które kształtuje kulturę organizacyjną, rozwija pracowników i zarządza relacjami między pracownikami a firmą. Pozostałe działy w firmie nie koncentrują swojej uwagi na pracowniku tak, jak robi to dział HR. Dział HR tworzą wszechstronni pracownicy o wysokich umiejętnościach interpersonalnych. To właśnie dzięki pracownikom tego działu komunikacja wewnątrz firmy jest pomyślna, sprawy prawne są dopięte na ostatni guzik, a pracownicy stanowią zgrany i zmotywowany zespół.
Jeszcze całkiem niedawno dział personalny odpowiedzialny był głównie za prowadzenie procesu rekrutacji. Czym jest HR obecnie? Struktura działu HR może być uzależniona od kilku czynników: wielkości firmy, branży, specyfiki.
Poszczególne sukcesy firmy bardzo często przypisuje się menedżerom, zarządowi, czy handlowcom. Pamiętajmy jednak, że gdyby nie pracownicy działu HR, nie byłoby w firmie talentów przygotowanych do pracy. Za sukcesem całej firmy stoi praca w HR. Na czym polega? Wyodrębniliśmy najczęściej wystepujace obszary HR:
Masz jakiś pomysł na biznes, dopiero zaczynasz i zastanawiasz się, czy w Twojej firmie powinien się znaleźć dział HR? Wydaje Ci się, że profesjonalna usługa czy produkt powinna spełniać również standardy dotyczące organizacji firmy? Powszechność tego stanowiska pracy może sugerować, że każda firma powinna mieć dział HR. Jednakże z naszego punktu widzenia nie jest to oczywiste. Jest kilka czynników, które warto rozważyć, podejmując decyzję o posiadaniu działu HR. Rozważ swoją sytuację, analizując poniższe aspekty:
Pamiętaj, że nawet jeśli nie zamierzasz utworzyć w swojej firmie działu HR, możesz korzystać z usług zewnętrznych specjalistów HR, aby zadbać o swoje potrzeby związane z personelem. To rozwiązanie zdecydowanie mniej obciążające budżet. Ostateczna decyzja o posiadaniu działu HR zależy od indywidualnej sytuacji każdej firmy.