Jakie są koszty procesu rekrutacji?

Dzisiejszy zawód rekrutera to efekt przeobrażeń ekonomicznych, które dokonały się na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat. Nie jesteśmy, jako społeczność XXI wieku, prekursorami tej branży, gdyż już w starożytności zamożni obywatele zatrudniali osoby odpowiedzialne za znalezienie odpowiednich kandydatów np. do służby. Jednakże począwszy od XIX wieku, kiedy to gospodarka i przemysł wyraźnie zaczęły się rozwijać, zaistniała potrzeba zarządzania zasobami ludzkimi i tak XX i XXI wieku wykształcił się niezależny zawód- rekruter. Tyle w skrócie o historii tego stanowiska. Kim jest współczesny rekruter? Za co jest odpowiedzialny? Jakie są cechy dobrego rekrutera? Postaramy się dziś odpowiedzieć na te pytania.

Spis treści

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co robi agencja rekrutacyjna?
  • dla kogo jest przeznaczona usługa agencji rekrutacyjnej?
  • jaki jest koszt rekrutacji?
  • co składa się na koszty agencji rekrutacyjnej?
  • ile procent bierze agencja pracy
  • czy agencja rekrutacyjna zawsze jest skuteczna?

Dla kogo agencja rekrutacyjna?

Mogłoby się wydawać, że rekrutacja nowego pracownika to prosta sprawa. Ci, którzy próbowali zmierzyć się z tym zadaniem, wiedzą, że to wymagający i często długotrwały proces. Agencja rekrutacyjna to rozwiązanie nie tylko dla wielkich korporacji. Tu może zaskakiwać fakt, że agencje pracy powstały głównie z myślą o średnich firmach, które nie prowadzą wewnętrznego HR.

Usługi agencji rekrutacyjnej są wygodne również dla firm, które potrzebują pracowników tymczasowych- na czas zastępstwa za nieobecnego pracownika czy w momencie, kiedy firma sezonowo ma większe zamówienia. Atutem tego rozwiązania jest też to, że agencja jest odpowiedzialna za formalności związane z zatrudnieniem- pozwolenia, umowy, podatki czy świadectwa pracy. 

Działania agencji rekrutacyjnej

Działania agencji obejmują następujące kroki:

  1. analiza potrzeb klienta,
  2. tworzenie profilu idealnego kandydata,
  3. poszukiwanie kandydatów,
  4. selekcja kandydatów,
  5. prezentacja kandydatów,
  6. organizacja rozmów kwalifikacyjnych z klientem,
  7. finalizacja rekrutacji.

Koszty rekrutacji- co składa się na jej cenę?

Nadal bardzo wielu pracodawców uważa, że korzystanie z usług agencji pracy jest raczej drogie. Jak jest w rzeczywistości? Biorąc pod uwagę wszystkie koszty poszukiwania pracownika na własną rękę, może okazać się, że to całkiem spory wydatek. Na koszty rekrutacji składają się: płatne ogłoszenia, czas na przejrzenie i weryfikację nadesłanych CV, kontakty z kandydatami, rozmowy kwalifikacyjne i oczywiście prowadzenie powstałej w toku rekrutacji dokumentacji. 

Jaki jest zatem koszt usługi agencji rekrutacyjnej? Trudno podać konkretną kwotę, gdyż na koszt tej usługi ma wpływ wiele czynników, na przykład:

  • poziom trudności procesu rekrutacji: im bardziej złożony proces rekrutacji dla danego stanowiska, tym więcej pracy będzie musiała włożyć agencja. Na cenę usługi wpływać będzie liczba etapów rekrutacji, branża, specjalizacja wymagana od kandydatów,
  • rynek pracy: podaż i popyt na specjalistów w danej branży. W miarę wzrostu konkurencji, agencje mogą podnosić ceny swoich usług,
  • rodzaj umowy i warunki płatności: warunki umowy między klientem a agencją rekrutacyjną, takie jak: forma płatności (np. stała opłata lub prowizja od wynagrodzenia kandydata), okres gwarancji zatrudnienia mogą mieć wpływ na ostateczną cenę usługi,
  • zawartość usługi: niewątpliwie cena będzie niższa, gdy klient poprosi jedynie o CV z bazy, samodzielnie oceni kandydatów i będzie koordynował procesem rekrutacji; a zapłaci więcej za usługę, jeśli cały proces powierzy agencji rekrutacyjnej, będzie oczekiwał wnikliwej oceny kandydata czy raportów.

Zdarza się, że klient prosi, aby z marszu podać mu cennik usług agencji rekrutacyjnej. Nie jest to jednak takie proste. Każdy klient i jego oczekiwania są indywidualne. Może zaistnieć taka sytuacja, że dwóch klientów w jednym czasie, w tym samym mieście będzie poszukiwać pracownika na takie samo stanowisko, jednakże ich potrzeby, wymagania i możliwości będą inne. Dopiero szczegółowa analiza potrzeb może dać odpowiedź na temat całego procesu, a co za tym idzie- ceny. Koszt rekrutacji zewnętrznej to także zminimalizowanie do zera ryzyka popełnienia błędu w rekrutacji.

Ile procent bierze agencja pracy?

Ile zarabia agencja pracy za zrekrutowanie właściwego pracownika? Standardowe koszty rekrutacji mieszczą się w przedziale między 10% a 20% rocznego wynagrodzenia kandydata. Nawet 30% może sięgać wynagrodzenie za pracownika na stanowisku wysokiego szczebla. Czy to dużo? Przede wszystkim liczy się to, co agencja oferuje za tę prowizję, czy zapewnia wysokie standardy usługi i czy nowy pracownik będzie miał wpływ na sukces firmy. 

Płatność za sukces

Spośród trzech modeli współpracy z agencją rekrutacyjną (success fee, semi- retainer oraz retainer), najbardziej profesjonalnym wydaje się być model success fee, który nie wymaga przedpłaty. Success fee wiąże się z opłacaniem agencji w 100% po zakończeniu procesu rekrutacyjnego. Faktura najczęściej jest wystawiana, kiedy kandydat zaakceptuje ofertę współpracy lub podczas jego pierwszego dnia pracy. Ten model daje klientowi gwarancję znalezienia pracownika przy jednoczesnym braku nakładu finansów na początku procesu rekrutacyjnego. To bezpieczne rozwiązanie dla tych klientów, którzy nie do końca wierzą w powodzenie procesu albo profesjonalizm agencji rekrutacyjnej.

Success fee- ile procent?

Czy stawki za success fee są takie same jak w pozostałych modelach? Oczywiście, tak jak pisaliśmy powyżej, wszystko zależy od wielu czynników, jednak standardowe stawki za success fee mogą wynosić od 10% do 30% rocznego wynagrodzenia brutto kandydata.

Czy warto podjąć współpracę z agencją rekrutacyjną?

Jest kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę podczas współpracy z agencją,  dzięki którym upewnisz się, że współpracujesz z profesjonalistami:

  • dotychczasowe doświadczenie agencji rekrutacyjnej
  • case study i rekomendacje poprzednich klientów
  • dyspozycyjność i dynamika odpowiedzi
  • określenie, ile czasu potrzeba na dostarczenie pierwszych CV;
  • wiedza techniczna rekruterów
  • wywiązywanie się ze zobowiązań
Kaja Stefaniak
Mój profil na Instagramie Mój profil na Linkedin