Zdecydowałeś się na zmianę? Chciałbyś spróbować swoich sił w nowym miejscu pracy? Przeglądasz już jakieś oferty pracy? O wybrane przez Ciebie stanowisko może ubiegać się wiele osób. Musisz zatem przekonująco przedstawić swoje doświadczenie oraz kompetencje, dostosować dokument do oferty pracy i zadbać o jego estetykę. Czas na podjęcie pierwszych kroków. Atrakcyjne cv to podstawa! Nie martw się! Wiele osób nie wie, jak napisać sv. Nie jesteś pewny, jak napisać siwi do pracy? W dzisiejszym poradniku przedstawimy Ci, jak powinno wyglądać dobre cv.
Spis treści
Z tego artykułu dowiesz się:
czym jest cv?
z jakich sekcji składa się prawidłowe cv?
jak zrobić dobre cv krok po kroku?
co napisać w cv w poszczególnych sekcjach?
jak pisać cv, aby pracodawca zwrócił na nie uwagę?
CV, czyli Curriculum Vitae, to skrót z języka łacińskiego, który oznacza dosłownie „bieg życia”. Ten dokument zawiera szczegółowe informacje na temat doświadczenia zawodowego, edukacji, umiejętności oraz osiągnięć. Jest niezbędnym elementem w procesie rekrutacji, dlatego tak ważne jest, abyś wiedział, jak wygląda dobre cv.
Jak stworzyć cv- poszczególne sekcje
Zastanawiasz się, jak zrobić dobre cv, jaki powinno mieć układ cv? Cv może składać się z różnych sekcji, w zależności od indywidualnych doświadczeń i preferencji kandydata. Poniżej przedstawiamy podstawowe sekcje, które często występują w CV. Uważnie je przestudiuj, a nigdy już nie będziesz mieć wątpliwości, jak pisać cv.
Dane kontaktowe: w nagłówku dodaj podstawowe informacje o sobie (imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, odnośnik do Twojego profilu na linkedin). Wyśrodkuj tę część dokumentu. Wybierz większą czcionkę, aby Twoje imię i nazwisko oraz stanowisko od razu rzucało się w oczy. Adres możesz pominąć, gdyż dziś już nikt nie kontaktuje się w tradycyjny sposób z kandydatem.
Cel zawodowy: to krótki opis sylwetki kandydata. Zaledwie cztery zdania mogą sprawić, że Twoje cv zyska na atrakcyjności. Czy wiesz, że ponad 30% kandydatów nie wie, jak napisać cv z celem zawodowym? Pamiętaj w tej sekcji o tym, by napisać o tym, kim jesteś, jakie są Twoje największe dokonania, zdobyte umiejętności w ostatnim czasie oraz w jakim kierunku chcesz się rozwijać zawodowo. To nie muszą być jakieś nadzwyczajne osiągnięcia. Postaw na konkrety.
Doświadczenie zawodowe: w tym miejscu skoncentruj się na poprzednich stanowiskach pracy. Jak pisać cv w tej sekcji? Na górze listy firm powinna znaleźć się ta, w której pracowałeś ostatnio. Następnie przedstaw poprzednie miejsca pracy aż do pierwszego (nazwa firmy, okres zatrudnienia, zajmowane stanowisko). Pamiętaj jednak, że te suche dane niewiele mówią pracodawcy o tym, czym dokładnie się zajmowałeś. Jak zrobić cv, by przyciągało uwagę doświadczeniem? Opisz, czym dokładnie zajmowałeś się w poprzednich pracach i co udało Ci się osiągnąć, a za czego jesteś dumny.
Edukacja: tu podajinformacje dotyczące historii edukacyjnej, również w porządku chronologicznym. Wskaż nazwę uczelni, kierunku studiów, stopnia naukowego oraz daty ukończenia. Jak stworzyć cv, by ta sekcja nie była zbyt obszerna? Wystarczy umieścić tu najwyższy szczebel swojej dotychczasowej edukacji. Wcześniejsze etapy możesz pominąć, na przykład: jeśli skończyłeś studia, nie wpisuj w cv szkoły średniej, bo to oczywiste. Podobnie, gdy posiadasz wykształcenie na poziomie technikum, informacja o szkole podstawowej nie będzie potrzebna.
Umiejętności: wymieniaj tylko te umiejętności, które są ważne dla pracodawcy. Podziel swoją listę naumiejętności miękkie i twarde. Miękkie to cechy wymagane u kandydata do danej pracy, a twarde, czyli techniczne, to umiejętności typu: znajomość narzędzi pakietu Office, znajomość zasad SEO.
Języki obce (opcjonalnie): poinformuj w cv o znajomości języków obcych, z podaniem poziomu biegłości.
Certyfikaty i szkolenia (opcjonalnie): co napisać w cv o umiejętnościach zdobytych na kursach i szkoleniach? Uwzględnij tylko te, które wiążą się bezpośrednio z ofertą, na którą aplikujesz.
Zainteresowania (opcjonalnie): zastanawiasz się, jak napisać dobre cv, w którym przedstawisz Krótka lista zainteresowań i aktywności pozazawodowych, które mogą mieć znaczenie dla pracodawcy.
Referencje (opcjonalnie): jeśli posiadasz informacje kontaktowe do osób, które mogą udzielić referencji dotyczących Twojego doświadczenia zawodowego, to umieść je w swoim cv.
Klauzula: nie zapomnij o zgodzie na na przetwarzanie danych osobowych.
Jak zrobić cv- ze zdjęciem czy bez?
Decyzję o tym, czy do cv dołączyć zdjęcie, podejmij w oparciu o lokalne normy, standardy branżowe, czy politykę danego pracodawcy. W Europie umieszczanie zdjęcia jest powszechną praktyką, natomiast w USA czy Wielkiej Brytanii, może być nawet odradzane z uwagi na potencjalną dyskryminację. W branży IT CV nie jest wymagane. Niezależnie od wszystkiego, jeśli decydujesz się na dołączenie zdjęcia, postaraj się, by było ono profesjonalne i odpowiednie do kontekstu zawodowego.
Cv porady. Dobre cv jak napisać?
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić cv, pamiętaj przede wszystkim o tym, aby:
Twoje cv było klarowne, estetyczne i łatwe do zrozumienia. Dzięki temu zrobisz pozytywne pierwsze wrażenie na pracodawcy;
historia zawodowa, edukacja i osiągnięcia były przedstawione zwięźle. Pracodawcy chcą szybko zapoznać się z treścią cv i podjąć decyzję o dalszych krokach rekrutacyjnych;
podkreślać w swoim cv tylko te umiejętności i doświadczenie, które odpowiadają wymaganiom stanowiska, o które się ubiegasz;
zlecić komuś napisanie cv, jeśli nie czujesz kompetentny i nie wiesz, co napisać w cv;
prawidłowe cv było poprawne pod kątem ortograficznym i gramatycznym. Błędy mogą zaszkodzić Twojemu wizerunkowi zawodowemu, nawet jeśli posiadasz bogate doświadczenie zawodowe;
sprawdzić, czy Twoje dane kontaktowe są aktualne, zwłaszcza numer telefonu i adres e-mail. To ważne, aby pracodawca mógł się z Tobą skontaktować;
korzystać z gotowych szablonów, które poprowadzą krok po kroku, jak napisać dobre cv.
Mamy nadzieję, że nasz poradnik dostarczył Ci wystarczającej wiedzy o tym, jak stworzyć dobre cv.
Proces rekrutacji to zorganizowany i skoordynowany zestaw działań mających na celu pozyskanie, selekcję oraz zatrudnienie odpowiednich pracowników w […]